Direktlänk till inlägg 22 december 2015

Sista inlägget för i år - Ekonomi

Av Kristoffer Nordlöf - 22 december 2015 11:15

Haha, nästan som jag inte kan hålla mig för skratt när jag ska skriva detta inlägg. Ekonomi, sparande...vad är det? :P

Hur som helst, detta blir det sista inlägget för i år då jag nu går på "jullov", fram till 11:e Januari.


Att plugga på universitet och ha studielån är inte alltid lätt. Det är ju en bra drivkraft dock för du måste klara 75% av terminen (eller om det är läsår) för att få fortsatt studielån. Lånet idag, bidraget inräknat, ligger på 9900 kr/månad.

När jag läste 2009-10 låg det på dryga 8000 kr/månad, så en skillnad är det ju.

Det är många som bor olika vid studierna (Hemma hos föräldrarna, studentboende, hus, sambo eller själva i lägenhet)

Det bästa är nog att bo hemma, slippa lånet och gå på enbart studiebidraget, som inte behövs betalas tillbaka vid studiernas slut.


Nu till de ekonomiska råden (titta vem som talar)


Det har blivit en del utgångar, som jag för övrigt inte är van vid. Är den som i vanliga fall festar max 3-4 gånger per år.

Det är mycket pengar som går åt kan man säga, och klart att jag får skylla mig själv att pengagruvan spryps åt.


Vad jag vill säga dock är, gör upp en budget för hur mycket du kommer spendera på festande/skärpmat/aktiviteter m.m

Jag själv går på fester, inte för att supa, utan för umgänget. Ibland blir det enbart vatten, eller någon cola.

En flaska Cola är billig på trappan, 15 spänn endast!

Budgeten behöver ju inte vara överdriven såklart, men tillräckligt bra gjord för att få översikt över slösandet.


Nu har en termin gått, det går undan. Nu blickar jag framåt och ser fram emot alla härliga händelser inför 2016!

Jag har bestämt att det kommer bli det roligaste och mest händelserika året på lääänge och då ska det banne mig bli det :D


För er som vill: Har ni några löften om ekonomi, om inte, vad har ni för andra nyårslöften?


Mina är:

1. Bli bättre ekonomisk

2. Bättre kontakt med föräldrarna

3. Klara av ännu en termin

4. Träna hårt (betyder inte att jag skippar skräpmat)

God jul och gott nytt år allihopa!  



 
 
Ingen bild

Bella

22 december 2015 12:54

Mitt nyårslöfte: inte skaffa någon mer häst hur sugen jag än är på det xD
Äta rätt, träna, lägga mer fokuserar på mina hästar och fortsätta att klara skolan trots sjuk kropp ;)

O du har en poäng det där med festandet, man behöver inte supa sig full varje gång! Kan lätt gå ut nykter om man bara är ute efter att umgås! Jag tror inte jag har druckit något sen helgen efter nollningen ;D

 
Annie

Annie

22 december 2015 20:21

Bra inlägg!

Jag pluggar själv på högskolan, så förstår precis ..
Festar väldigt sällan själv :)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Kristoffer Nordlöf

22 december 2015 20:31

Tack!
Vad pluggar du? :)

 
Annie

Annie

23 december 2015 15:45

Jag läser på Idrottsvetenskapliga programmet :)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristoffer Nordlöf - 10 december 2015 16:51

Ursäkta på förhand om inlägget kommer innehålla en drös med svärord (brukar oftast inte svära, men det här gången) Ett ord om dagen: Besvikelse! Inte på kamraterna, inte på läraren, utan på mig själv. Debattseminariumet som jag trodde skulle g...

Av Kristoffer Nordlöf - 7 december 2015 11:57


Då var det dags att dra på mig "läskunnigheten". Ledig idag men vad betyder det egentligen? Ledig på fredag men vad betyder det egentligen? Torsdagen består av ett 3 timmar långt debattseminarium där vi debatterar om skollagen bland annat. Kan ...

Av Kristoffer Nordlöf - 2 december 2015 20:22


Det finns många motiv till varför en student vill bli just lärare, eller utbilda sig till något annat för den delen.   Idag satt jag med en klasskamrat, i väntan på föreläsningen, som berättade hennes motiv till varför yrket har valts. Hon hade ...

Av Kristoffer Nordlöf - 27 november 2015 13:34

Ordet motivation är väldigt individinriktat. Jag kan inte stå till svars för att alla har motivationen för att plugga. Att säga till någon som inte presetrerar bra på grund av bristande motivation "det här klarar du", de orden fungerar väldigt sällan...

Av Kristoffer Nordlöf - 23 november 2015 19:55


Dags att bli lite seriös i detta inlägg. För er som orkar och vill läsa, varsegoda.   Jag blev mobbad under nästan hela min skolgång, fram till gymnasiet. Som 15-åring försökte jag ta livet av mig två gånger på grund av all verbal och fysisk mo...

Presentation


En blogg om mitt studentliv som lärare i F-3

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Ovido - Quiz & Flashcards