Direktlänk till inlägg 27 november 2015

Motivation

Av Kristoffer Nordlöf - 27 november 2015 13:34

Ordet motivation är väldigt individinriktat. Jag kan inte stå till svars för att alla har motivationen för att plugga. Att säga till någon som inte presetrerar bra på grund av bristande motivation "det här klarar du", de orden fungerar väldigt sällan på majoriteten av befolkningen som känner av bristandet.

Istället kan du som närstående ge tips på hur man kan öka motivationen och även finnas där för hen.

Eftersom det blev som det blev under mina skolår nådde jag verkligen botten med pluggandet, därav fick jag streck i ett ämnen och IG i tre stycken. Detta jobbade jag dock upp under mitt sista år i högstadiet och jag behövde inte gå om nionde klass, som tur var.


2007 tog jag studenten från DeGeer gymnasiet i Norrköping, inriktning hotell- och restaurang. Min motivation var inte helt på topp men det var en rolig tid med mycket skratt och många klasskamrater som respektera mig för den jag var, därav ökade motivationen och jag klrade mig riktigt bra med mitt slutbetyg.


Som sagt, motivation ja. Det finns enormt mycket man själv som person kan göra för att höja den. Det svåra är att hitta VAD som höjer den.

Mitt tips är att hitta något du gillar att göra, vad har du för hobbys, hur motiverar du dig själv att genomföra din hobby?

Samma princip gäller för pluggandet. Och en än gång, detta är individuellt och jag kan tyvärr inte stå för att det fungerar för alla.


Det tog mig från 2007 fram till nu, 2015, att hitta rätt och vad jag vill göra med livet. Det har ökat min motivation till pluggandet. Det är en härlig känsla då jag faktist längtar till skolan för att komma närmare mitt mål, nämligen att bli en bra lärare. 

Förr tog ett "underkänt" hårt på mig och jag tappade motivation så fort jag såg det betyget framför mig.

Nu om jag får ett underkänt vet jag att jag kan fixa det i ett nafs och det är inte hela världen!

Blicka framåt mot ditt mål. Hinder kommer alltid finnas på vägen, men när hindret är minnet blott växer du starkare och inget kan stoppa dig!

Just nu kan jag säga att min träning har legat på viloväger, dels för att jag är skadad men också för att det har blivit så :P

Men men, träningen ska jag komma igång med, vilket leder till mitt nästa tips. Om du har någon form av träning utanför plugget ökar motivationen med. Du blir piggare, gladare och kan prestrera bättre. Det gäller att hitta DIN sport som DU fastnar för.

Jag har även fått många vänner i skolan, vilket även det är en drivkraft.


Slutligen kan jag säga att alla är starka på sitt eget unika sätt.

Du som läser detta: Du är stark, du är underbar! Om du inte funnit din styrka ännu betyder det inte att du är svag, snarare tvärtom.


           


// Kriss




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristoffer Nordlöf - 22 december 2015 11:15

Haha, nästan som jag inte kan hålla mig för skratt när jag ska skriva detta inlägg. Ekonomi, sparande...vad är det? :P Hur som helst, detta blir det sista inlägget för i år då jag nu går på "jullov", fram till 11:e Januari.   Att plugga på univ...

Av Kristoffer Nordlöf - 10 december 2015 16:51

Ursäkta på förhand om inlägget kommer innehålla en drös med svärord (brukar oftast inte svära, men det här gången) Ett ord om dagen: Besvikelse! Inte på kamraterna, inte på läraren, utan på mig själv. Debattseminariumet som jag trodde skulle g...

Av Kristoffer Nordlöf - 7 december 2015 11:57


Då var det dags att dra på mig "läskunnigheten". Ledig idag men vad betyder det egentligen? Ledig på fredag men vad betyder det egentligen? Torsdagen består av ett 3 timmar långt debattseminarium där vi debatterar om skollagen bland annat. Kan ...

Av Kristoffer Nordlöf - 2 december 2015 20:22


Det finns många motiv till varför en student vill bli just lärare, eller utbilda sig till något annat för den delen.   Idag satt jag med en klasskamrat, i väntan på föreläsningen, som berättade hennes motiv till varför yrket har valts. Hon hade ...

Av Kristoffer Nordlöf - 23 november 2015 19:55


Dags att bli lite seriös i detta inlägg. För er som orkar och vill läsa, varsegoda.   Jag blev mobbad under nästan hela min skolgång, fram till gymnasiet. Som 15-åring försökte jag ta livet av mig två gånger på grund av all verbal och fysisk mo...

Presentation


En blogg om mitt studentliv som lärare i F-3

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2015 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards